dissabte, 7 de desembre del 2019

Valie Export, art de guerrilla


VALIE EXPORT
Art de guerrilla

"Brujería, mujeres militando en grupos armados y creando células autónomas en estos, boicots a concursos de bellezas o, en Londres, al Miss Mundo. Autodefensa"


La visualització dels genitals femenins i les reivindicacions de l'espai públic per a les dones és present en moltes de les obres de l'exposició de Feminismes! del CCCB.
Dins d'aquest imaginari d'imatges i reivindicacions l'obra de VALIE EXPORT destaca per la seva violència performativa, per la transcendència política i per la conscienciació de l'espai des del cos femení.

"Actionshose: Genitalpanik" (1969) i "Tapp und Tastkino" (1968) són dos de les performances que s'exposen juntament amb el reportatge fotogràfic de "Körpenkonfigurations" (1976). Les tres posen al centre de l'obra el cos femení, qüestionant i presentant-lo com a punt principal del conflicte que s'evidencia, la violència patriarcal de la societat, que crea la visió seductora, sexual, romàntica, dèbil, obedient, etc. dels cossos de les dones.


Utilitzant l'espai públic com a mitja d'acció, EXPORT, utilitza les armes de la performance per a posar el seu cos enmig "d'un camp de batalla". El seu pubis armat amb una metralladora davant una sala de pornografia masclista, Els seus ulls mirant l'espectador que toca els seus pits al mig del carrer de manera voluntària, el seu cos davant l'organització de l'espai urbà pensat per a homes i pel seu consum, deixant de banda la socialització veïnal i la cooperació ciutadana. El seu cos, la seva arma, la seva terra de lluita col·lectiva.

L'alteració de l'ordre heteropatriarcal i la visibilització i denúncia de l'abús de poder a la nostra societat on el cos femení no hi té cabuda, són dos dels objectius cabdals per l'obra d'EXPORT.

" if
 i hadn't been provotacive, i couldn't have made visible what i wanted to show. I had to penetrate things to bring them to the exterior"

Paraules contundents en un entorn on la dominació masculina no deixa visibilitzar més que el discurs dominant.

«La posición del arte en el movimiento de liberación de las mujeres es la posición de la mujer en el movimiento artístico. La historia de la mujer es la historia del hombre, porque el hombre ha definido la imagen de la mujer para ambos, hombre y mujer; el hombre crea y controla los medios sociales y de comunicación, así como la ciencia y el arte, la palabra y la imagen, la moda y la arquitectura, el transporte social y la división del trabajo. Los hombres han proyectado su imagen de la mujer en dichos medios, y en consecuencia con esos patrones han hecho sombra a la mujer» (Women's Art: A Manifesto, marzo de 1972)




La conceptualització política de VALIE EXPORT és un discurs radical de l'oprimit i l'invisibilitzat. L'espai públic és on transcorr la vida, i és el lloc on a de transcórrer l'art. EXPORT s'apropia d'aquest espai per a transformar-lo en museu, en espai de reflexió i de conflicte, en espai de discurs, diàleg i confrontació amb la realitat davant les pràctiques tradicionals i romàntiques, davant el fet sublim d'una pintura de quatre metres de llarg on la realitat social passa de llarg per atrapar-se dins un espai d'alienació individual.

El conflicte passa a ser part de cada un dels espectadors que es trobaren davant les insinuacions violentament reals de l'obra de l'artista, incapaços de desaparèixer quan l'apropament del problema els toca fins i tot la pell. ("Touch Cinema"1968)

Respostes i explicacions incòmodes per a accions i espais experimentals. Autodefensa material contra la violència institucional.

L'obra de VALIE EXPORT treu a la superfície part de les incomoditats de la seva realitat, conjuntament amb moltes de les altres obres, de les artistes igualment conscienciades, de l'exposició de Feminismes!

Rosa Antònia Fiol
7/12/2019



Webgrafia:






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada