divendres, 20 de desembre del 2019

Helena Almeida - Estudi per a dos espais, 1977

Helena Almeida (Lisboa 1934 - Sintra 2018) va ser una artista portuguesa que va treballar en gran part en l'àmbit de la fotografia, després d'estudiar Belles Arts.
Les seves peces acostumen a ser sèries fotogràfiques en blanc i negre, on apareix ella sempre vestida de negre. Posteriorment, en alguns casos, els hi afegia pintura, objectes tridimensionals, àudio o vídeo.

Exposició Corpus, València 2017


En concret, a l'obra que apareixia a l'exposició Feminismes! s'anomenava Estudi per a dos espais i consistia en una sèrie fotogràfica on, a través de reixes o portes metàl·liques, es podia veure una mà sortint de l'interior

Estudi per a dos espais, 1977 (Exposició Feminismes! 2019)

El que més em va cridar l'atenció d'aquesta obra i de l'artista és que no treballa de manera molt explícita però alhora té una missatge amb moltíssima força, simple i directe. El que treballa en aquest estudi per a dos espais és la sensació d'opressió i d'empresonament entre dos espais, parlant de la doble opressió que va patir al llarg de la seva vida, en l'àmbit domèstic on se sentia empresonada i en l'àmbit artístic on estava limitada i eclipsada, ja que el pare era escultor i el marit arquitecte i escultor (tot això sumat a una dictadura a Portugal que l'aïllava del món).
A més, en l'àmbit estètic considero que també estan molt ben treballades les peces. Prèviament feia esbossos i apunts de com volia que fós la fotografia, aleshores es posava al lloc i el seu marit li feia el dispar. Per aquest motiu, ella no es considera fotògrafa tot i ser l'autora de les
Com moltes altres dones artistes, treballen amb experiències personals però que es poden veure reflexades a una gran part de les dones. A més, com que treballa un tema que és tan concret però alhora tant ampli, fa que pugui entendre's de manera molt senzilla però donant-nos molt poca informació, la necessària i justa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada