diumenge, 29 de desembre del 2019

Estudi per a dos espais, Helena Almeida





L’obra escollida consisteix en una sèrie de quatre fotografies d’Helena Almeida. En aquestes hi apareixen diferents mans recolzades, reposant o acariciant, les portes, finestres i reixes d’una casa. Em transmeten la sensació d’estar a l’espera d’alguna cosa, potser a ser alliberades, esperant algun sentit a la vida o simplement observant.



Relacionar aquestes fotografies amb el que conec, m’ha portat a fer la següent reflecció:

He optat per la sèrie fotogràfica d’Almeida perquè al veure-la, el primer que em va venir a la ment van ser els tancaments enreixats que envolten algunes cases del poble d’on sóc. Moltes vegades, al passar per davant d’aquestes, les dones que hi viuen reposen assegudes davant l’entrada, mentre observen les persones que passen per davant de casa seva. Al passar-hi solc tenir una sensació ambigua, per una banda, veig aquesta situació com un moment de molta tranquil·litat, de fet, les expressions facials d’aquestes dones em transmeten serenor i pau (com les mans de les fotografies), tenen una edat avançada i donen la percepció de tenir-ho tot fet, d’estar complertes. Però, per altra banda, la gran similitud de les reixes que les rodegen com una gàbia o una presó, fa que no pugui evitar sentir que es troben tancades, sense escapatòria, de fet, potser és una realitat i no només una percepció meva.


La seva pròpia casa com una presó, sense escapatòria, sempre dedicades a fer les tasques de la llar i complaure els que les envolten.





Bibliografia



Almeida, H. (1977). Estudi per a dos espais. Vista: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Exposició FEMINISMES!





Carla Gibert Roset

Conceptes de l’Art Contemporani 1A

2019

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada