diumenge, 29 de desembre del 2019

Nest Birgit Jürgenssen



Al llarg de la seva obra, aquesta artista vienesa ha utilitzat diferents representacions del cos femení, per fer-ne disfresses, fragmentar-lo, animalitzar-lo o jugar amb el seu fetitxe. A la passada exposició de Feminismes del CCCB, trobem tres peces que mostren aquest treball.




Per una banda tenim Hausfrauen - Küchenschürze (Mestresses de casa - davantal de cuina), de 1975, on veiem la figura de la dona -la mateixa artista- mimetitzant-se amb els electrodomèstics, un davantal que al posar-te’l et converteix en un complement més de la llar.



 Després trobem Ich möchte hier raus! (Vull sortir d’aquí!), de 1976, on podem veure a la mateixa Brigit aixafant la seva cara contra un vidre, simbolitzant la relegació de la dona a les feines de casa, seguint en la línea que veiem abans de la dona lligada als electrodomèstics i la cura de la llar, aquest empresonament tan normalitzat que ni tan sols es veu, com si cada casa estigués dins una bombolla de vidre de la qual les dones no poguéssin sortir.



I finalment en aquesta recopilatoria, de Jürgenssen trobem Nest (Niu), de 1979. Aquesta peça pot tenir diferents significats, no exclusius sinó que es complementen entre ells i confronten la problemàtica femenina. La mateixa artista deia "Volia mostrar els prejudicis comuns contra les dones, els models a seguir que la societat els atribuïa, amb els que sempre m’enfrontava, i volia representar malentesos quotidians".



En l’obra de Nest Jürgenssen parla de maternitat amb la dona com a lloc on deixar els ous per aquests créixer fins estar preparats per néixer, i també juga amb el concepte tan ambigu de la sexualitat, aquí es poden donar molts significats, jugar amb la imatge literal de la dona amb dos ous amb la manera que estan col·locats en la imatge,... podríem fins i tot introduir i parlar d’intersexualitat.  



Aprofundint una mica més en el concepte de dona com a mare, com a úter amb potes, també en la línia recordem del davantal que et converteix en no només electrodomèstic, sinó que si ens fixem aquest és un forn, pel que veiem també parla de la dona com a lloc per coure bebés, en el sentit no infanticida de la frase. És un concepte que cada cop pren més importància, i que cada vegada es denúncia i es posa més en dubte; series com a The Handmaid’s Tale on les criades són esclaves que són violades per poder parir, considerades únicament com a recipients, concepte que trec de la també popular serie The Witcher, on dues personatges parlen de les seves frustracions -les seves vides giren i es veuen influenciades pel fet de ser dona- i en un moment de l’episodi 4, una d’elles diu “somos recipientes que pueden usar hasta quedarnos vacías y solas”, una visió de la dona com a precisament això, un contenidor de l’esperma del home per fer un bebé i cuidar-lo fins que sigui suficient gran com per, en el cas de que fos un nen convertir-se en el cap treballador de la família , o convertir-se en un nou recipient en el cas de la nena.



Aquesta violència durant la maternitat, aparentment idílica, és quelcom que començava a denunciar-se en els anys 70 com bé hem vist amb Brigit Jürgenssen en aquest cas -d’entre d’altres és clar-, però ha quedat una mica en el oblit; veiem per activistes de l’actualitat com per exemple @sindytakanashi, que la violència obstètrica és un conflicte que ocorre amb més freqüència de la que ens pensem, i que fins i tot en el camp de la medicina, que per la seva estreta relació amb la ciència sovint pensem que és un àmbit molt modern, es segueix menyspreant la dona i la seva opinió, prenent-la simplement com a un envàs.







WEBGRAFIA








ANA CARTRÓ GONZALVO

Conceptes de l’Art Contemporani

Grup 1B Segon de BBAA

Prof. Víctor Ramírez Tur

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada