diumenge, 29 de desembre del 2019

O.R.G.I.A. “En los bajos de la Pirámide Invertida”


Una de les darreres obres instal·lades a l’exposició Feminismes del CCCB pertany al col·lectiu d’investigació artística O.R.G.I.A, integrat per Beatriz Higón, Carmen G. Muriana y Tatiana Sentamans. Generalment, l’obra d’aquest grup està marcada per projectes que tenen una intervenció política i cultural respecte diferents disciplines, involucrant, en tot moment, un posicionament feminista i queer.


Aquesta obra en concret, titulada “En los bajos de la Pirámide Invertida”, combina diverses estratègies artístiques formals (imatge, objecte  tridimensional, etc.) que materialitzen el qüestionament de la història (de l’art)  en el sentit focaultià arqueòlogic. Un qüestionament envers l’ordre bibliotecari del relat de la història de l’art i, pressumptament, la seva única interpretació linial d’enunciats, etnocentrista, heterocentrada i patriarcal. En un sentit epistemològic, només hi ha història si hi ha document, i tots els episodis que pertanyen al passat es troben ara (present) al mateix pla. L’ordre no ve donat sinó que és la interpretació qui estableix un possible ordre. El col·lectiu O.R.G.I.A, ha desordenat i ordenat d’una altra  manera variant d’aquesta manera la interpretació creant una nova constelació d’enunciats, que pot donar lloc a un microrelat.


Tot això mitjançant l’elaboració (com he dit) d’imatges, il·lustracions i objectes tridimensionals, que simulen o interpreten un inventari sexual en relació amb la cultura de l’antic Egipte. A l’obra, performativitzen la forma dels dispositius museístics de la modernitat en tant que plantegen allò que té a veure amb el sexe, el gènere, la sexualitat, la classe i la ètnia, formulant la repetició modular del procés i la relació entre natura, natura transformada en artificialitat i més tard la interpretació de la naturalitat d’allò artificial, és a dir, la seva normalització sistemàtica disciplinar que ha qualificat i reprimit un conjunt de conductes.


Webgrafia:









Roger Aymerich Planas


Crítica de la representació. Belles Arts.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada