Aquesta peça consisteix en una
instal·lació fotogràfica de 17 impressions fotogràfiques en blanc i negre.
La peça pertany a l'època posterior a les
transformacions quirúrgiques per les quals es caracteritza tant l'obra més
recent d'Orlan.
La sèrie mostra diferents etapes de
striptease en el qual es parodien algunes figures femenines de la història de
l'art, des de la Madona fins a Venus.
Els llençols que utilitza eren per a
l'aixovar de la seva boda, un regal que la seva mare va preparar per a la seva
boda. Però ella es cobrí amb esperma dels seus amants, utilitzant tint per
ressaltar les taques. Les fotos també estan fetes per un dels seus amants.
En aquestes fotos el que es provoca és el
xoc de la imatge de la dona icònica i sublimada de la història de l'art clàssic
amb el cos exhibit de l'artista.
Perquè trobem aquesta obra en una
exposició feminista?
Orlan, amb aquesta vol parlar de la
imatge de la dona, de les idees preconcebudes. Ens diu que ella és conscient
que encara que ella intenta mostrar un striptease, no es veurà com a tal,
perquè sempre hi ha imatges preconcebudes que no es poden eliminar. Orlan, no
només amb aquesta obra, sinó amb tot el seu treball, qüestionar l'estat del cos
en la societat. A través de totes les pressions culturals, tradicionals,
polítiques i religioses.
El motiu pel qual he triat aquesta obra
és perquè en parar-me a observar em va fer somriure. Vaig pensar que era una
paròdia graciosa de la imatge de la dona en la història de l'art, i no sé per
què és una cosa que no esperava trobar en aquesta exposició. En parodiar
d'aquesta manera la imatge de la dona clàssica crec que és una bona manera de
ridiculitzar-la, demostrant que aquesta imatge no té cap sentit en la nostra
societat.
La darrera imatge que només mostra el
llençol, s'ha llegit com la imatge d'una crisàlide de la qual no se sap que
sortirà. Però en veure-la per primer cop, no vaig pensar en el llençol com una
crisàlide, sinó les restes que queden d'aquelles imatges de la dona. A l'haver
desaparegut la imatge d'Orlan com si digués jo ja no tinc res a fer aquí.
Laura Sánchez Palerm
Bibliografia
ORLAN'S BEST PHOTOGRAPH / A STRIPTEASE IN THE STYLE OF BOTTICELLI
En el text: (Losarciniegas.blogspot.com, 2016) ORLAN's best photograph / A striptease in the style of Botticelli.
[online] recuperat de:
http://losarciniegas.blogspot.com/2018/06/orlans-best-photograph-striptease-in.html
[Accessed 24 Dec. 2019].
ORLAN, STRIP-TEASE OCCASIONNEL À L'AIDE DES DRAPS DU TROUSSEAU (VERSION 2) ← ACQUISITIONS ← COLLECTION ← IAC — INSTITUT D’ART CONTEMPORAIN — VILLEURBANNE/RHÔNE-ALPES
En el text: (I-ac.eu, n.d.) Orlan, Strip-tease occasionnel à
l'aide des draps du trousseau (version 2) ← Acquisitions ← COLLECTION ← IAC —
Institut d’art contemporain — Villeurbanne/Rhône-Alpes. [online] recuperat de:
http://i-ac.eu/fr/collection/439_strip-tease-occasionnel-a-l-aide-des-draps-du-trousseau-version-2-ORLAN-1974-1975
[Accessed 24 Dec. 2019].
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada