Selbst, Isolamento i Sem título
Sonia Andrade, Renate Eisenegger i
Annegrete Soltau, són tres artistes que formen part del recull del
CCCB: Feminismes!. Les seves obres que formen part de
l'exposició tenen una proposta molt similar (estan exposades una al
costat de l'altre) però tenen connotacions molt diverses tot i les
similituds visuals.
En l'obra Selbst (Jo, de 1975)
d'Annegrete Soltau, nascuda a Alemanya el 1946, se la pot veure en
una sèrie de 14 fotografies lligant-se un cordill negre al voltant
del cap. La seva cara poc a poc va quedant coberta pel fil com si es
tractés d'una espècie d'angoixant capoll de seda. En les últimes
dues fotografies Soltau S'allibera del fil amb unes estisores. L'obra
de Renate Eisenegger (Alemanya, 1949), també es tracta d'una sèrie
fotogràfica on es pot veure a l'artista intervenint el seu rostre
amb cinta adhesiva. En les primeres fotografies del conjunt (titulat
Isolamento, o Aïllament 1972) l'autora es posa cotó als ulls, nas,
boca i orelles. En les següents imatges s'embolica tot el cap amb
cinta, fins hi tot enganxant-se les mans, com si es tractés d'una
momificació. Finalment la tercera obra del conjunt és de l'artista
brasilera Sonia Andrade (1935). Compartint més similituds amb
Soltau, l'obra d'Andrade consisteix en una peça de Videoart titulada Sem Título (sense títol, 1974-1977) on
l'autora apareix enredant-se el cap amb fil transparent, d'una forma
més violenta però, a diferència d'Eisenegger, al final també
aconsegueix alliberar-se del fil amb unes tisores.
Les tres obres comparteixen trets
comuns: la intervenció i l'alteració del rostre, de la seva pròpia
identitat, la privació dels seus sentits, fins i tot la capacitat de
pronunciar-se (boca lligada) i en general manifesten les seves
experiències personals. Tot i així cadascuna aconsegueix transmetre
missatges suggerents de diverses formes. Soltau, per exemple, té una
proposta més poètica, on el fil representa un capoll on ella hi
realitza una metamorfosi, l'autora mor i renaix de les seves
experiències. Andrade, en el seu vídeo té una aposta molt més
salvatge, on la seva cara apareix deformada, violentada i
irreconeixible pels fils que l'estrenyen i la deformen com un tros de
carn. La seva identitat es veu distorsionada per les pressions
socials que es sotmeten als canons femenins. Tot i així, al final
del vídeo l'autora es lliura d'aquests mals amb un simple tall
de tisora. Tant Andrade com Soltau, s'alliberen de la repressió amb
un gest, elles són qui decideixen la seva fi i les seves accions.
D'altra banda Eisenegger, embolicant-se cap i mans, dóna una idea
més contundent de repressió, d'incapacitat d'actuar (sobretot si se
suposa que hi ha una tercera persona que li immobilitza les mans) i
de sentir, pel cotó que aguanta la cinta, com a metàfora del
masclisme que l'aïlla i la condemna a reprimir-se.
Personalment desconec si les tres
autores coneixien la feina que havien realitzat les altres companyes
feministes, però és interessant com les tres treballen d'una forma
tan anàloga. Si més no, els diferents matisos, característiques
expressives i tècniques de les obres fan que es puguin diferenciar
entre elles encara que les bases crítiques són les mateixes:
carregar contra la repressió que sofreixen les dones. Alhora parlen
de temes com la seva pròpia identitat ja que intervenen el seu
rostre en les obres, cosa que aporta una gran càrrega emocional. Com
afirma l'artista Gina Pane respecte a la seva performance Le Lait
Chaud:
"Vaig tocar una qüestió
fonamental: la percepció estètica de cada persona. La cara és
tabú. És l'essència de la sensibilitat estètica humana, l'única
part del cos que conserva un poder narcisista"
Agustí Ortoneda Fosch | C.A.C. | B1
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada