dijous, 2 de gener del 2020



La proposta de Lili Dujourie “Zonder Titel” (Sense títol) de 1977 forma part de la secció Els dictats de la bellesa, dins de l’exposició temporal del CCCB L’Avantguarda Feminista dels anys 70. Obres de la VERBUND COLLECTION. Viena. 


Aquesta ens mostra sis fotografies en blanc i negre col·locades en vertical una a sota de l’altra. En cadascuna d’aquestes fotografies hi ha la mateixa persona nua estirada de diferents maneres sobre un terra de fusta, que sembla parquet. Allò realment significatiu d’aquesta peça és tot allò que li associem a aquesta persona que veiem estirada, a partir del moment que l’espectador o l’espectadora li assigna un sexe determinat. 


En dues ocasions en les que he anat a veure l’exposició, quan preguntaven les persones que dinamitzen les visites comentades què és allò que veiem, la gran majoria de les persones deien que veien a una dona estirada a terra. Un dels dos guies va afegir que aquesta havia estat la resposta que havia rebut sempre que havia fet les visites comentades amb adolescents d’instituts.  

És interessant preguntar-se com és que veiem a una dona. Tot això té a veure amb el model normatiu binari sexe-gènere, que per ser l’hegemònic, és que el que tenim la majoria de les persones interioritzat, fruït de la nostra socialització.

El fet de veure a una persona nua estirada en el terra amb diferents postures, ja ens fa pensar que es tracta d’una dona. Han estat les dones les que han servit com a models dels artistes masculins[1] i en freqüents ocasions representades de forma nua[2]. Les diferents postures també poden fer referència a la cosificació de la dona per part de la societat masclista o d’alguns artistes. 


Però també hi ha altres estereotips de gènere que associem a les dones i que podem trobar en aquesta proposta com són la fragilitat, la sensualitat, l’exhibició o, en el pitjor dels casos, la passivitat o la derrota. Des de una perspectiva binaria i normativa difícilment s’entén que un home s’estiri a terra i no faci ús del llenguatge corporal que se li espera, fet que queda mostrat també a la proposta “Let’s Take Back Our Space: ‘Female’ and ‘Male’ Body Language as a Result of Patriarchal Structures” de Marianne Weck, on veiem com s’asseuen els familiars de l’artista: els homes amb les cames obertes i les dones creuant les cames. A baix, però hi ha dos homes fotografiats que tanquen les cames i amb un cartell, on posa “Ausnahme” (excepció). 


Segons un dels dinamitzadors de les visites comentades la postura d’aquests dos homes va agradar tan poc als alumnes nois de secundària visitants de l’exposició, com la postura de la persona que està estirada a l’obra “Zonder Titel” de Lili Dujourie. Quan van assabentar-se que era un home, es van estranyar i molts d’ells van voler mostrar-se distants cap a aquest tipus de masculinitat, que consideraven de forma pejorativa efeminada. De fet, el propi home que va fer de model per a les fotografies, es va sentir confós i estranyat un cop les va veure, ja que no es reconeixia. 


Totes aquestes reaccions mostren tota la feina que queda per fer, ja que actualment encara s’associa, un sexe amb una identitat de gènere, amb uns rols i una expressió de gènere i, també, amb un desig sexual. És a dir, segons les identitats normatives del sistema sexe-gènere, aquell que te atributs masculins, és un mascle, que com a identitat de gènere és un nen, un jove o un home, té un rol i una expressió de gènere masculina i té un desig sexual heterosexual[3]


El projecte artístic de Lili Dujourie sacseja aquestes concepcions heretades, ja que primer consciencien a l’espectador mostrant la seva mirada esbiaixada al pensar inicialment que era una dona i després fa reflexionar sobre el rebuig inicial de moltes persones al veure a un home femení. Tot això, fa trencar barreres, al mostrar aquesta proposta la tendresa i el costat femení dels homes i, fins i tot, per què no, la seva vulnerabilitat. 


Finalment resta comentar que aquesta obra no només capgira el model tradicional a nivell temàtic, adoptant una perspectiva feminista i subvertint l’històric esquema en la història de l’art en el que la model ha estat la dona i l’artista l’home. L’artista també ha emprat un nou llenguatge artístic, que és la fotografia, i servint-se de l’art ha fet un muntatge que ens ajuda a entrar en confusions. No ens hem d’oblidar de la importància que cobren els espectadors i les espectadores, ja que aquest és un exemple en el que si no hi hagués la seva participació, l’obra no tindria sentit. 

Elsa Sanz, Últimes tendències de l'art



[1] Alguns exemples queden mostrats a l’article de Laura Mulvey “Placer Visual y cine narrativo.” i a l’exposició actual al Reina Sofia “Musas insumisas”.  
[2] Com mostra la portada del llibre Guerrilla Girl's Greatest Hits Postcard Book (MACBA).
[3] Informació extreta de: “Desaprenent. Una mirada feminista a l’etapa secundària.” https://coeducaccio.coop/wp-content/uploads/2019/04/guia_desaprenent.pdf (Data de consulta: 29.12.19)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada