dissabte, 4 de gener del 2020
Carolee Schneemanann
Anastasiya Bodnar
Carolee Schneemanann artista i icona feminista explora en les seves obres
diversos temes de l'art, i sobretot al voltant de l'expressió sexual i l'alliberament
del cos. Cal destacar que en comptes de referir-s'hi en connotacions negatives
de la repressió de la dona, ella ho enfocava més ben bé a l'alliberació. Es va
servir del nuu com a força primària i arcaica unificadora d'energies abans que
com d'objecte ornamental.
El seu caràcter empoderador i transcendental es veu enfortit i modelat per
l'agrupació artística que va sorgir amb caràcter internacional en els
començaments dels anys seixanta, coneguda sota la denominació de Fluxus,
on la participació de dones artistes va ser nombrosa i de gran importància, amb
artistes com Yoko Ono, Shigeko Kubota, Mieko Sjiomi, Alison Knowles entre
moltes altres on ella va formar part.
Tal com observem la constant connotació constructivista i activa amb el paper
del seu cos com a constructor i donador de significat a l'hora, essent part
inseparable del significat total d'aquest. Nega a l'espectadora una perspectiva
objectivant.
En l'obra "Paralel Axis", que ella descriu com visió física a través del cos, crea
un joc visual on s'intercomunica amb la visió i la creativitat de l'espectador per
tal de dotar-lo de l'enteniment de l'obra, i com aquest funciona. La imatge parla
sobre si mateixa, gràcies a la solidarització del cos amb la natura i l'espai per
tal de crear un vincle, formen una construcció geomètrica i simètrica alhora on
apel·len a la mirada de l'espectadora, i a les formes essencials de la natura i
dels espais creats per l'home, creant així una germanor.
El seu cos, prenent el paper de creadora de la imatge i d'imatge en si, omple
totalment la composició, i amb la imatge repetida de forma reiterada, dóna un
ritme visual a la peça.
Al llarg del seu trajecte artístic, Schneemann ha treballat la modulació del cos
per tal d'integrar-lo en diferents espais i contextos com a articulador d'aquest,
jugant amb perspectives per tal de subvertir activament la mirada masculina en
la seva pràctica centrada en el cos. El treball de Schneemann es resisteix a la
correcció política imposada per algunes branques del feminisme, així com
ideologies que les feministes afirmen són misògines, com la psicoanàlisi,
entrant en conflicte amb algunes de les idees de Laura Mulvey.
Bibliografia:
https://www.artspace.com/carolee_schneemann/parallel_axis
http://photography-now.com/exhibition/62215
https://es.wikipedia.org/wiki/Carolee_Schneemann
http://www.ahmagazine.es/carolee-schneemann/
file:///C:/Users/Anastasyya/Downloads/Dialnet-MujeresArtistasDelEntornoFluxus-
4965297.pdf
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada